SEOpp Logo
Google Oppdateringer
Algoritmens eneste sikre kort, er at den oppdateres ofte.
Google sitt søkeresultat er ikke tilfeldig, og algoritmene bak oppdateres flere ganger i året.
Oppdatering to piler

Av og til er det jordskjelv

Google oppdaterer algoritmene sine flere ganger i året. Her skriver vi litt om det.
Mai 2022 Core update – Vi merker lite til dette, bortsett fra at lokale søk gir bedre resultater.
Mars 2022 – Produkt reviews update – Forventer mer av produktanmeldelser
Februar 2022 – Page Experience Update – Enda mer fokus på ytelse og brukervennlighet.

Google oppdateringer

Google vises eksempel på lokal SEO og søkeresultat

Google oppdateringer og informasjon 2022

Denne siden vil oppdateres når det kommer nye oppdateringer av Google sine algoritmer. Du kan bokmerke siden og sjekke innom. 

TEMA:  Google Oppdateringer av søkealgoritmene.

SISTE 12. 09.22 :  Google Core Update September 2022

En kjerneoppdatering er en større oppdatering som kan påvirke resultatene dine i alle retninger. Denne rulles ut over en to-ukers periode. Derfor kjenner man ikke effekten før i Oktober. 

Denne henger nok trolig sammen med Google’s helpful Content update fra august. 

Vi noterer oss at Google har fjernet anbefalingen om «minimum antall ord» og vil trolig evaluere nytten i større grad enn semantikken?  Det merkes også noe bevegelser på nettbutikker.  

SISTE 21.08.22 :  Google’s helpful content update.

En etterlengtet oppdatering, som man kan glede seg til. Her kan du lese mer om Googles nyttige innhold – August 22 update. 

For oss som jobber med søkemotorer så er oppdateringer alltid spennende. Google oppdaterer sine algoritmer kontinuerlig, slik at du som bruker skal få en bedre opplevelse.

De mange små forbedringene er ofte umerkelige for de aller fleste av oss.

Men en til to ganger i året kommer det oppdateringer som gjør at vi må følge ekstra godt med – da det påvirker trafikken potensielt betydelig. 

Derfor er egentlig løpende vedlikehold av en nettside helt nødvendig. 

 

Antall visninger i google søk graf
Grafene skal normalt vokse, men av og til kan en oppdatering føre til stup, eller store variasjoner. Hva da?

Når du må oppdatere nettsiden

Av og til kommer det større oppdateringer som kan gjøre din nettside usynlig i søk.

For noen år siden begynte Google å fremheve mobilvennlige sider. Fra den gangen har mobilvennligheten blitt viktigere og viktigere i tråd med at en stadig større andel bruker internett på telefonen.

Nye krav om sikre nettsider (https) ble innført.

Om du ikke har oppdatert nettsiden din på 3-4 år så er det mulig du ikke blir funnet når man søker via en mobil i dag. Søkeresultatet er forskjellig om du leter via en bærbar PC kontra en mobiltelefon.

Slike endringer krever altså at du gjør endringer på din nettside – vel om du vil være synlig selvsagt.

Effekten av siste oppdatering Mai 2022

Flere større aktører er raskt ute med dataanalyse for å se effekten av oppdateringene. Vi får sjelden veldig mye informasjon – og de analytiske hjerner gleder seg. 

Etter en stund begynner man å oppdage generelle trender. Her er noen av de siste.

  • Video-nettverkene har økt trafikken betydelig. TikTok fikk en vekst på 133% i synlighet. 
  • Større internasjonale nettsider fikk mer av kaka
  • Nyhetsmedier har fått en synkende synlighet. Spesielt «generalister som skriver om alt» 
  • Indekser, wikier, stockfoto har tapt seg betydelig
  • Mer bilder og visuelle elementer i søkeresultatene. 
  • Lokalt søk gir bedre lokale resultater

For oss som jobber med SEO i Norge, så betyr dette primært to ting: 1) Begynn med video. 2) Fokuser mer på lokal synlighet

Kjernen av større oppdateringer

Mye i det siste har handlet om ytelse og brukervennlighet. Noe du kan se et eksempel av i videoen nedenfor. 

Dette omtales som Core Web Vitals handler om kjerneytelsen av din nettside – altså en vesentlig viktighet.

Kort oppsummert for ikke tekniske personer: Innlastingstid (LCP) måles.

Hvor raskt kan man utføre en handling (interaktivitet) (FID)

og om nettsiden har endringer i layout mens den lastes inn (CLS) (Videoeksempel) 

– det vil si at elementer hopper, spretter og dyttes rundt av hverandre når de lastes inn. Et stjerneeksempel er at en knapp/lenke du ønsker å trykke på, flytter seg og du klikker på en reklame i stedet. Se video nedenfor.

Det vil være naturlig å anta at proff.no kommer til å rette opp i dette snart.

Essensen er at så lenge webutviklere er opptatt av kvalitet og brukervennlighet, så vil man ikke merke mye til de endringene i det siste – fordi Google er også opptatt av det samme. 

Spam update: Sommeren 2021 var det en oppdatering som egentlig slår ned på «triks» som mange i bransjen bruker. Opplever man å miste trafikk etter en slik, så er nettsiden potensielt flagget som et problem. 

For den mer tekniske finner du alt du trenger å vite om Core Web Vitals her. https://web.dev/vitals/

Hva vil oppdateringene bety for deg?

I korte trekk har gode nettsider lite å frykte. Har du vært opptatt av ytelse og brukervennlighet, så er du i stor grad ikke påvirket, i det minste ikke negativt påvirket. 

Vi ser nå på sensommeren 2022 positive effekter av november 2021 – oppdateringen av Lokal SEO og forbedring av lokal synlighet. Effekten er at når noen søker etter «pizza» så får man lokale treff, uansett hvor man er – så nasjonal rangering på lokale tjenester er ting mange gikk tilbake på, i bytte mot bedre synlighet lokalt. 

Søker du elektriker i dag, så er det lokale annonser og deretter utdanninger og generelle nasjonale tjenester. Så om du var en Elektriker i Ålesund som rangerte bra nasjonalt, så ville du oppleve å få færre visninger nasjonalt – men kanskje rangere bedre lokalt på «elektriker Ålesund» 

Nettsidene er ikke statiske plakater

Et av budskapene som jeg forsøker å formidle til omverden er at nettsider er levende, forutsetningene endrer seg årlig. For at du skal ha en nettside som tiltrekker seg verdi, må den tilpasses, optimaliseres og vedlikeholdes. Det er da den får en nytte og verdi for deg.

Planlegg alltid månedlige vedlikeholdskostnader til din nettside. Hvor mye, avhenger av dine ambisjoner.

Hva kommer i fremtiden?

Vi vet allerede at Google er ekstremt opptatt av brukeropplevelsen – og at de vil løse og svare på dine spørsmål. Kombinerer vi dette med en stadig bedre kunstig intelligens så kan fremtiden se spennende ut.

Google har allerede varslet kombinerte søkeresultater, hvor du får diverse resultater som utfyller hverandre. For eksempel om du planlegger en tur til Møre og Romsdal, så kan du få tips om severdigheter, overnattinger, ruter og opplevelser, samt utstyr til reisen i samme søkeresultat.

Du kan lese mer om Google MUM her.

Fra søkemotorer til guru med alle svar

Søkemotorene begynner å bli så smarte at de presenterer svaret, uten at man trenger å klikke seg inn på en nettside.  Dette skaper jo også noen andre utfordringer. Søkemotorene presenterer ikke lenger nettsidene, men svarene på det man lurer på.

 

Google kjenner også godt til din lokasjon, så du må ikke inkludere stedsnavn i selve søket. Om du sitter i en by, og søker etter Pizza, så får du lokale pizzarestauranter, nær deg. 

Eksempel fra søk med direkte svar
Søkeresultatet gir her svaret, fremfor å servere en nettside.

Kombinert med talesøk, så er det ene resultatet viktigere enn de andre. Og det er gjerne de som ønsker å gå i dybden på et tema som vil gå dypere ned i kaninhullet.

Fremtiden er umulig å spå, men at det kommer endringer er helt sikkert. Derfor trenger du en strategi for å kunne være i forkant av disse endringene, eller ha tanker på hvordan man kan tilpasse seg en ny hverdag i rask endring.

Her kan du lese mer om SEO

Og trenger dere hjelp? Da er knappen rett nedenfor viktig. 

Få gratis analyse og finn ut om vi kan hjelpe

Kontakt oss