SEOpp Logo
Testing av nettsider
Her er en oversikt over noen viktige testverktøy for din nettside.
Testresultat mobilvennlighetstest illustrasjon

Ny og bedre

Artikkelen er oppdatert 06.08.22 og inneholder flere tester.
Ikke bli for opphengt i testresultatene, godt nok er ofte, nettopp det.
Du vil få bedre resultater om du forbedrer nettsiden.
Trenger du hjelp til å pusse opp nettsiden, ta kontakt via knappen nedenfor.

Test din nettside med disse verktøyene

Bilder av verktøy - illustrasjon for testing av nettside

TEMA:  Testing og kvalitetssikring av nettsider

Her skal du få noen viktige verktøy som du kan bruke for å teste din nettside. Løpende testing og forbedring av din nettside kan være en viktig øvelse – i og med at gode nettsider rangerer bedre hos Google. Her skal du få lenker til noen nyttige verktøy og forklaring på hver enkelt punkt.

Lenker til eksterne verktøy, på denne siden, åpner seg i en ny fane. 

Dette går vi igjennom

Kort om testing av nettsider.

Det er ikke alltid slik at man skal etterstrebe det perfekte testresultatet.

Godt nok, fungerer helt fint i mange tilfeller. Det viktigste man kan få ut av testene er om det er feil, som man kan korrigere enkelt og rask for å få bedre resultat. Her er det lurt å prioritere.

Dette kan webutviklerne fint klare å prioritere. Om du er på et budsjett så kan det være greit å ikke be om at «alt skal fikses» – det kan fort bli dyrt.

Denne nettsiden er heller ikke 100%.

100% betyr at man trolig må ofre nyttige funksjoner eller bruke mye tid på ting, med liten effekt.

Sorteringskriterier:

Når man oppdager feil, kan det være lurt å kategorisere dette i fire forskjellige bolker. 

Raskt og Nyttig

Små fikser som å komprimere et bilde fra 4 MB til 300kb – senker innlastingstiden på nettsiden. Fikser av denne typen må løses alltid

Raskt og Unyttig

Typiske småfeil som ikke påvirker nettsiden spesielt mye, men er enkle å fikse. Dette kan overlates til «finpussen»

Tidkrevende og Nyttig

Siden potensielt over 50% av brukerne dine er på mobil, så kan det være lurt å bruke tid på å gjøre nettsiden mobilvennlig.

Tidkrevende og Unyttig

Å gå fra en score på 97% til 100% kan ta lang tid, og det trenger ikke være enkle løsninger. Det er ikke verd det.

De viktigste testfaktorene.

En god nettside fører til at mellom 2-6% (eller mer)  av de besøkende utfører en ønsket handling – registrere seg, eller kjøpe. Det er en av de viktigste parameterne som bør være på plass FØR du begynner med digital markedsføring.

En nettside som ikke skaper kunder i seg selv, får ikke flere ved å annonsere.

Test av mobilvennlighet.

Siden er mobilvennlig - testresultat

Vi starter med det viktigste. Enten er nettsiden mobilvennlig, eller så er den ikke det. Stryker du på denne MÅ du ta grep. Her mister du potensielt godt over 50% av dine besøkende.

Hvordan teste:
Å gjennomføre testen er enkelt. Test nettsiden din for mobilvennlighet hos Google. (Åpnes i ny fane)

Ta kontakt med oss om du feiler på denne. 

Testing av hastighet.

Raske nettsider er viktig. 1-2 sekunder er bra. 2-4 er ok, etter dette begynner dere å miste besøkende før de har fått lastet inn nettsiden. Du bør ønske å forbedre siden, om det tar over 3 sekunder. 

Lighthouse Performance report

Felles for hastighetstestene, er at de gir en liste med forbedringsforslag. Det viktigste å følge med på er hastigheten. Om den er mer enn 3 sekunder – så bør du vurdere å forbedre nettsiden din.

Det er viktig å tenke på at det er hastigheten for dine besøkende som er viktig. Om du har en norsk nettside, på en norsk server, så er siden din raskere for dine kunder, enn for en testserver som gjerne står i USA. 

Jeg foretrekker oftest å teste med Pingdom og velger testserver i Frankfurt, da den er nærmest. I tillegg bruker jeg alltid Lighthouse i Google Chrome sitt eget testsystem. 

Har du kunder som er spredd globalt, så må du ha det som heter CDN. Det uttrykket kan du google, så vil du finne mange løsninger.

Testing av Universell utforming.

Universell utforming handler om at nettsiden din også er tilgjengelig for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

I den sammenheng om du er utvikler eller kjøper av en nettside, så er det greit å lære seg dette:

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 standards.

Her kan du teste:
https://www.webaccessibility.com/ (Åpnes i ny fane)

Testresultat Wcag

Universell Utforming er lovpålagt

Det er ikke mange som kjenner til dette, men universell utforming av nettsider er lovpålagt (Åpnes i ny fane)

Dette kom inn i vårt lovverk i 2014. Og alle nettsider som er vesentlig oppgradert eller laget etter 01.07.2014 skal følge denne standarden.

Jeg får mange advarsler! Hva nå?

Det er ikke antallet «feil» som er kritisk, men hva som er feil. For eksempel leter denne testen etter engelsk støttetekst. Noe den ikke finner på norske nettsider.

Men har du generelt ikke hatt dette i tankene, så er det verd å be om en evaluering.

Her er det heller ikke slik at man får bøter, før man velger å ignorere pålegg.

Du har alt å tjene på universiell utforming, så det er ikke noe å vente på.

Testing av GDPR - Cookies.

Enda mer lovpålagte oppgaver. GDPR handler om personvern og personvernlover.

General Data Protection Regulation – Dette er en EU-lov som gjelder for alle som ønsker å ha kunder i EU/EØS.

Personvernforordningen ble vedtat 27.04.2016 og kom inn i norsk lovverk 25.5.2018.

Resultatet er alle de «pop-opp-ene» som du stadig ser og må klikke bort på nettsider.

Her sjekker du: https://2gdpr.com/ (Åpnes i ny fane)

Testresultat GDPR

GDPR er mer enn bare hjemmesiden

GDPR er en gjennomgripende protokoll for behandling av persondata, uavhengig om det er en kunde eller en ansatt.

Hvordan håndterer du jobbsøkere, arbeidskontrakter osv. Dette gjelder all håndtering av persondata, også dokumentene som slenger på pulten din.

Vi kan mye om GDPR, men er ingen fagekspertise. Derimot, vet vi godt hvem du bør kontakte – så spør oss gjerne om råd.

Online testing av SEO.

Er nettsiden din usynlig hos Google? Da trenger du SEO. Du kan teste diverse faktorer selv.
(På denne siden finner du mange tips om søkemotoroptimalisering)

  • Neil Patel SEO Analyzer (Åpnes i ny fane)
    Denne nettsiden gir deg et fint overblikk og viser en liste over forbedringer. Noe kan du kanskje klare å gjøre selv?
  • MOZ Free Domain SEO Metrics (Åpnes i ny fane)
    SEO Metrics check illustrasjon

    Moz har tatt opp en ball som Google har sluppet eller  «skjult» – Page Rank.

    Google fjernet denne måleenheten for en del år siden, men MOZ Domain Authority forsøker å gi en pekepinn på din nettsides «tyngde» – En ny nettside vil ha lav score. En etablert nettside har, om den har suksess, en høy score. Nettsider med høy score har noe lettere for å rangere bedre i søkeresultater.
  • Keyword Rank Checker (Åpnes i ny fane)
    Her kan du sjekke ord og fraser som du ønsker å bli funnet på, og se hvor i søkeresultatet de befinner seg.  Er du lenger ned enn 10, så er du på side 2 og i teorien nesten usynlig.

Testing av Metadata.

Hva er metadata? – Kort fortalt er det informasjonen nettsiden sender til Google – slik at de vet hvilken tekst de skal vise frem. 

Her tester du: https://metatags.io/

Denne testen er det mange som «feiler på» – Du kan egentlig ikke feile helt, siden Google velger noe tilfeldig fra nettsiden. Men du kan ha kontroll over dette. Ordene du velger her er viktige også.

Tekst og innhold er et område som har blitt svært viktig de siste årene. Nå må du skrive godt for å rangere hos Google

 

Personlig og manuell testing?

Automatiske tester gir en pekepinn – men med en personlig vurdering kan vi også si noe om konkurransen, om du bør bruke andre søkeord og fortelle deg litt mer om dine muligheter.

Du vinner Tour de France, på trehjulssykkel, om du er eneste deltaker – av og til er «godt nok» – nok til å bli best. 

De automatiske testene, og resultatene man får må alltid leses i kontekst. Ofte er det faglige vurderinger som legges til grunn, for om man prioriterer det ene eller det andre.

Vi ser mange folk i forum som er opptatt av perfekte resultater i tester. Det kan av og til være uoppnåelig på grunn av funksjoner eller informasjon som man ønsker å formidle. Det viktigste er at man forstår konsekvensene – og om man må gjøre store endringer for å få spart 0,1 sekund i innlastningstid så er det neppe verd det.

Spør oss gjerne om du er i tvil.

 
 

Få gratis analyse og finn ut om vi kan hjelpe

Kontakt oss