SEO ANALYSE

SEO analyse illustrasjon og graf

Bestill Gratis SEO Analyse

Det første du kan gjøre er å bestille en gratis SEO analyse. Dette er ikke en automatisk analyse, men du får en manuell vurdering utført av SEO konsulenten Frode Heimen.

Siden det er en manuell analyse , så kan det ta et par dager før du får svar.  Fyll ut skjemaet, skriv inn ett søkeord som du ønsker å bli funnet på og send. 

Automatiske analyser er verdiløse

Dette er en litt drøy påstand, som mange kanskje er uenige i, men for mange så vil en automatisk generert rapport gi tilbakemeldinger som mange ikke forstår, kan tolke eller vet viktigheten av.  

Jeg kjører automatiske analyser når jeg lager en rapport til deg, men leser ut essensen og skriver det på en måte som alle forstår. 

En god Analyse er verdifull

Når vi knar på tallene og graver i dataene så begynner allerede en SEO strategi å forme seg også.

Der analysen legger grunnlaget, sier SEO strategien noe om hvordan du skal lykkes

Når du bestiller en gratis analyse her, så får du et svært grovt bilde. For virkelig å gå ned i dybden kan ta minst en hel dag, ofte to, og en sjelden gang lengre tid – og er følgelig et betalt oppdrag. 

Dette gjør vi med en superanalyse

Ideelt sett kommer vi inn å gjør analysen FØR du starter en nettside. Da får du en bedre start og større sjanse for å lykkes. Men mange gründere og nyetablerere hopper over dette punktet fordi man vil gjerne gjøre ting selv for å spare penger. 

De midlene du bruker på en analyse kan avsløre flere muligheter, eller vridning av taktikk. Og det er dyrere å bygge om en nettside, enn å gjøre det riktig fra starten. 

 

Kunsten å vite

Vi møter kunder som er fornøyd, hvor siden går bra – men underpresterer skikkelig. Når man ikke vet sånt, så har man ingen forutsetning for å si om det man har i dag er bra eller ikke. 

Vi møter kunder som bruker feil ord, som har lagt ned masse tid og ressurser i søkeord og fraser ingen leter etter. 

En SEO-analyse vil gi deg både kartet, kompasset og destinasjonen. 

 

Du ikke ha en stor og dyr analyse

Det første vi gjør, er alltid et grovt overblikk. Årsaken er at, for enkelte så er ikke markedet veldig komplekst. 

Derfor anbefaler vi kun større analyser når vi ser at du vil ha stor gevinst av en slik analyse. 

Og den gevinsten får du. 

Eksempel 1: 

La oss si at du starter en ny nettside og den første måneden får du 5 besøkende. Over de neste månedene så øker nye brukere med 15 % hver måned. På 24 måneder har du 921 månedlige besøkende på nettsiden din.  Totalt 6260 besøkende på to år. 

Eksempel 2:

Du får hjelp av en dyktig SEO konsulent, og får 8 besøkende første måned, og du får 20 % nye besøkende hver måned. Etter 24 måneder har du 3140 månedlige besøk. 
Totalt 17879 besøkende på 2 år. 

MEEN… det er jo ikke helt slik i virkeligheten… Så la oss se på et par virkelige eksempel. 

 

Slik er virkelighetens SEO

Graf viser visninger - uten SEO
Her ser dere en side som har over 200 artikler - denne har ingen SEO utført - og er kun et arkiv for artikkelforfatteren.

Bildet over er en graf fra Google Search Console, for en nettside som inneholder 200+ velskrevne artikler om ledelse, på engelsk. 

Siden har fungert som et arkiv for meg, og har aldri vært utsatt for SEO. Den spikeren i starten var en artikkel som plutselig traff en liten nerve. Så døde det ut.  La oss se på denne sidens graf, den ser slik ut: [Kommentarer nedenfor bildet]

Graf som viser utvikling over tid fra 0 til 3000

Spikeren i starten her, er en artikkel hvor jeg skrev om en bug jeg oppdaget på Facebook. Når jeg Googlet den feilen, så fant jeg 0 resultater  – så jeg lagde en artikkel som gikk som en rakett på mindre enn 24 timer. Innhold kan derfor være svært viktig. 

Den første nettsiden har 200+ artikler som når et engelsk og globalt publikum. Den andre siden har maks 40, som når en norsk nisje. 

Trafikken kommer ikke av seg selv.

Graf kunde

Grafen over her kommer fra en av våre kunder som har doblet antall klikk på 3 måneder. På bildet over ser dere 25.900 klikk. 

Dette er resultatet av relativt små endringer, da vi dessverre ikke kan lage ny nettside her – så primært oppdateringer som du selv kan gjøre om du følger vår SEO sjekkliste for nettredaktører.  

Det tar tid, både med og uten analyser

Som du ser på grafene så er det en liten rask stigning, før det er en svært flat kurve ei stund. 

Det første hoppet, er lavthengende frukter, de som er nær ved å lykkes, men ikke helt har klart å komme inn i trafikken. Dette er det første vi ser etter. 

Så handler resten om å bringe sider sakte fra for eksempel #120 til #4, først når du kommer inn på topp 10, kan du regne med trafikk. Og plutselig skjer det et hopp i trafikken, og du har +60 % trafikk fra en uke til den neste. 

Nettsiden i eksemplet rakk å ha over 3 millioner visninger før vi doblet trafikken på 3 måneder. Ikke dårlig i utgangspunktet, men underprestering over lang tid. 

Så skal du få noe å tenke på:

Hvor mange nordmenn vet forskjell på sement og betong? Hva leter de etter? Og hvordan kan leverandøren tilpasse seg, for å sikre seg – når de selger det ene, men ikke det andre? 

Hva finner du når du leter etter «klokke» og hva med «ur» eller «armbåndsur» vs. «herreklokke» 

Og nettopp av denne grunnen så vil en grundig SEO analyse gi deg en innsikt og resultater som blir bedre og bedre over tid.