SEOpp Logo
Search Engine Marketing
SEM | mer enn bare Google Ads.
Dette handler om betalt annonsering, for annonser plassert i et søkeresultat
sem-marketing-hero-illustration

Betalt synlighet blir også sett

SEM er stammespråk for at det koster penger. I de aller fleste søkemotorer, så er noe av plassen satt av til annonsører. Det er denne betale annonseringen, det handler om i dag.
Fordel 1: Du får annonsen fremfor ansiktet til mennesker som aktivt leter etter noe du har.
Fordel 2: Du får en høyere treffprosent og mer salg enn tradisjonell markedsføring.
Fordel 3: Du kan tilpasse annonsene etter tekster og søkefraser

SEM – Search Engine Marketing, jepp.

SEM markedsføring header illustrasjon

I denne artikkelen skal vi dekke det som vi kaller for SEM markedsføring – eller søkeannonsering og markedsføring på Google – for å si det på en annen måte. 

I motsetning til organiske resultater som man får via søkemotoroptimalisering – så kommer resultatene her av betalt annonsering via søkemotorens annonseverktøy. Dette omtales også som PPC, som står for Pay Per Click – betal pr klikk. Alle søkemotorer har egne markedsføringsplattformer – i denne artikkelen konsentrerer vi oss om Google Ads – for å holde oss til det mest kjente.

Jeg bruker bransjesjargong (men forklart) i denne artikkelen slik at du vil forstå hva sånne som oss snakker om, når du møter oss.

Søkemotor­markedsføring

Der søkemotormarkedsføring er et samlebegrep for all aktivitet som styrker den visuelle tilstedeværelsen i en søkemotor, så er SEM å definere som søkemotorannonsering.

Dette er den betalte delen av synligheten i søkemotorresultatene (SERP). Hvor man ved hjelp av et utvalg riktige søkeord. Annonsene plasseres over og under søkeresultatene. Google Shopping er også en del av dette, hvor man får sett produkter og priser når man googler etter et produkt. Omtales i bransjen som SEM.

Eksempler på annonser

Nedenfor ser dere eksempler på annonser som er en del av det vi omtaler som SEM.

 
Shoppingannonser for Oakley solbriller eksempel
Eksempel på shoppingannonser og en tekstuell annonse - Dette er i essensen SEM markedsføring.

Hva er SEM?

Tekstuelle annonser og shoppingannonser som har betalt plassering i en søkemotor, som for eksempel Google. Disse vises over og under søkeresultatene (SERP) – kan med ett ord forklares som søkeannonsering.

Fordelene med SEM Markedsføring

Resultater i dag: I motsetning av SEO som er en langvarig strategi, som gir resultat på sikt, så kan du få resultater med søkeannonsering  i dag.

Målrettet markedsføring: Du når kun de som søker etter tjenestene du leverer. Og annonsene settes opp med søkeord. Derfor er annonsene i søkemotorer alltid relevante.

Full kostnadskontroll: Du kan selv bestemme budsjett. Eksperimentere med lite penger, eller legge på mer på noe som fungerer.

Du når de som er interessert: I motsetning til aviser, radio og TV, så treffer du kun de som leter.

Kunden har et behov nå: Og du kan være en del av løsningen.

SEM er ikke nødvendigvis bedre enn annonser i aviser og radio – men kundene er i en annen modus. Mediaflater som aviser, radio og TV egner seg oftere bedre til merkevarebygging og for å bli kjent i et marked. Mens SEM handler om å nå de som aktivt leter etter dine tjenester.

Digital annonsering på nett

SEM må ikke blandes med generell annonsering på nett. SEM er målrettet annonsering ved hjelp av søkeord for å vise relevant innhold til brukere som søker og bruker de ordene som trigger din annonse.

Digital annonser på nett er mer omfattende og inkluderer både video og bannerannonser i nettaviser, sosiale medier og på andre digitale plattformer. Jeg tar med litt om dette, slik at du skal forstå at søkeannonsering bare er en del av en en digital strategi for synlighet på nett.

Google Ads og Søkeord

Google Ads, tidligere kjent som Google Adwords er annonseverktøyet til søkemotoren Google. Dette annonsevertøyet omfatter mer enn bare SEM. Du kan for eksempel kjøre bannerannonser via Google sitt annonsenettverk og publisere bannere og videoer på diverse nettsider rundt om i landet. SEM er den delen av Google Ads som omhandler tekstannonser og Google Shopping Ads.

Verktøyene har forskjellige navn, hos Bing, som er Microsoft sin søkemotor heter verktøyet Microsoft Advertising.

Markedsføring på Google kan derfor både være bannerannonser, videoannonser for YouTube – mens shopping og tekstannonser er det som omtales som SEM.

Ikke nødvendigvis populære søkeord

Hvordan velge riktig søkeord? Som med SEO så handler dette mye om riktig søkeord. Driver man med heisekran så vil kran potensielt være et dårlig søkeord (vannkran). Ski kan være et tettsted og benplanker for vinteraktivitet.

Man kan sette negative nøkkelord, slik at man utelukker varianter som ikke er relevante. Eller man kan være mer spesifikk.

Har man gjort en god søkeordsanalyse i forhold til SEO, så har man allerede et godt utgangspunkt for SEM markedsføring.

Vær obs på synonymer og uvanlige måter å omtale produkter på – det kan være at man oppdager varianter som er verd å følge.

Google Ads Priser

Hva koster det å annonsere på google? Når vi analyserer nøkkelord, så ser vi også prisestimat for annonsepris.

For eksempel så vil en analyse av solbriller vise at annonsene koster mellom 1,72 kroner pr klikk til 42 kroner pr klikk.

De laveste prisene er gjerne tekster som indikerer at man undersøker eller leser om solbriller, mens spesifikke nøkkelord som indikerer sterk kjøpsinteresse er dyrere.

Prisen er påvirkelig og du kan betale mer enn konkurrentene

Om du har lest litt på nettsiden vår allerede, så vet du kanskje at Google er opptatt av kvalitet. Det gjelder også ved annonsering.

Gode nettsider får lavere annonsepris enn dårlige nettsider. Sider som har svært høy relevans for søkeordet har lavere pris.

Så om du har 1 en side som omtaler alle tjenestene dine, og du pakker alle tjenesteordene inn i en annonse, så vil de som har egne dedikerte sider og annonser betale mindre enn deg.

Prisen fra solbrilleeksemplet er derfor kun et estimat.

Andre faktorer som kan påvirke er geografi. Det kan være høyere konkurranse for et søkeord i Oslo, kontra i distriktet rundt Molde.

Derfor er det flere faktorer som påvirker – og derfor oppnår ofte bedre resultater med en helhetlig digital strategi som omfatter nettsiden, innhold, søkeord og annonseplaner.

I tillegg til annonsebudsjettet, så kommer ofte en avgift eller kostnad til byrået. Dette er enten en prosent av budsjettet, fastpris eller timepris.

Hjelp med Google Ads og SEM?

Du kan gjøre mye selv, men du vil måtte feile og lære, du kan ha flaks og det kan være at du egentlig ikke har tid til å holde på med dette selv.

Prøv gjerne selv, det er en fin måte å forstå mekanismene, slik at du senere kan forstå mer av det en rådgiver gjør.

Trenger du hjelp, trykker du på knappen nedenfor.

Få gratis analyse og finn ut om vi kan hjelpe

Kontakt oss