Google oppdateringer og informasjon 2021

Antall visninger i google søk graf

TEMA:  Google Oppdateringer i søk.

For oss som jobber med søkemotorer så er oppdateringer alltid spennende. Google oppdaterer sine algoritmer kontinuerlig, slik at du som bruker skal få en bedre opplevelse. De mange små forbedringene er ofte umerkelige for de aller fleste av oss.

I april kom det en oppdatering som forbedrer resultatene for produktanmeldelser. Målet er å fremheve de som går mer i dybden og viser ekspertise på sitt område. Denne ville du trolig kun merket om du lever av å skrive mange produktanmeldelser.

Ukentlig kommer det mindre google oppdateringer – de vet vi lite om, da det ofte ikke er saker som påvirker søkeresultatet eller hvordan vi lager nettsider nevneverdig.

Når du må oppdatere nettsiden

Av og til kommer det større oppdateringer som kan gjøre din nettside usynlig i søk. For noen år siden begynte Google å fremheve mobilvennlige sider. Fra den gangen har mobilvennligheten blitt viktigere og viktigere i tråd med at en stadig større andel bruker internett på telefonen.

Om du ikke har oppdatert nettsiden din på 3-4 år så er det mulig du ikke blir funnet når man søker via en mobil i dag. Søkeresultatet er forskjellig om du leter via en bærbar PC kontra en mobiltelefon.

Slike endringer krever altså at du gjør endringer på din nettside – vel om du vil være synlig selvsagt.

Core Web Vitals: oppdatering sommer 2021

En slik oppdatering kommer nå. Denne har vært varslet en god stund allerede og er sånn sett ikke noe nytt for oss i bransjen. Core Web Vitals handler om kjerneytelsen av din nettside – altså en vesentlig viktighet.

Kort oppsummert for ikke tekniske personer: Innlastingstid (LCP) måles.

Hvor raskt kan man utføre en handling (interaktivitet) (FID)

og om nettsiden har endringer i layout mens den lastes inn (CLS)

– det vil si at elementer hopper, spretter og dyttes rundt av hverandre når de lastes inn. Et stjerneeksempel er at en knapp/lenke du ønsker å trykke på, flytter seg og du klikker på en reklame i stedet. Se video nedenfor.

Det vil være naturlig å anta at proff.no kommer til å rette opp i dette snart.

Denne oppdateringen retter seg mot ytelse, slik at brukeropplevelsen blir rask og effektiv. Nettsider som får en dårlig score, vil kunne risikere å falle i Google sin rangering og dermed ikke bli funnet i søk.

For den mer tekniske finner du alt du trenger å vite om Core Web Vitals her. https://web.dev/vitals/

Hva vil oppdateringen bety for deg?

I korte trekk så kan dette defineres tematisk som «Hastighet» og «brukeropplevelser».

Hastigheten påvirkes av serveroppsettet, kode og bruk av bilder/video og bruk av mellomlager (cache) og leveransenettverk (CDN) om du har besøkende over større områder enn bare Norge.

Om nettsiden din nettside har hatt dårlige resultater på disse parameterne tidligere, så har det vært mer tilgivelig med tanke på rangering i Google sine søkeresultater.

Nå vil dette direkte påvirke din plassering hos Google i større grad. Du risikerer altså å få mindre trafikk enn før = mindre eksponering og færre salg/handlinger.

Når man søker etter noe i hos Google, så vil nr 1 i søkeresultatet motta ca 30% av trafikken. Om du har hatt denne posisjonen, bevisst eller ubevisst, så vil du risikere å tape en god del viktig trafikk.

Nettsidene er ikke statiske plakater

Et av budskapene som jeg forsøker å formidle til omverden er at nettsider er levende, forutsetningene endrer seg årlig. For at du skal ha en nettside som tiltrekker seg verdi, må den tilpasses, optimaliseres og vedlikeholdes. Det er da den får en nytte og verdi for deg.

Planlegg alltid månedlige vedlikeholdskostnader til din nettside. Hvor mye, avhenger av dine ambisjoner.

Hva kommer i fremtiden?

Vi vet allerede at Google er ekstremt opptatt av brukeropplevelsen – og at de vil løse og svare på dine spørsmål. Kombinerer vi dette med en stadig bedre kunstig intelligens så kan fremtiden se spennende ut.

Google har allerede varslet kombinerte søkeresultater, hvor du får diverse resultater som utfyller hverandre. For eksempel om du planlegger en tur til Møre og Romsdal, så kan du få tips om severdigheter, overnattinger, ruter og opplevelser, samt utstyr til reisen i samme søkeresultat.

Du kan lese mer om Google MUM her.

Fra søkemotorer til guru med alle svar

Søkemotorene begynner å bli så smarte at de presenterer svaret, uten at man trenger å klikke seg inn på en nettside.  Dette skaper jo også noen andre utfordringer. Søkemotorene presenterer ikke lenger nettsidene, men svarene på det man lurer på.

Eksempel fra søk med direkte svar

Kombinert med talesøk, så er det ene resultatet viktigere enn de andre. Og det er gjerne de som ønsker å gå i dybden på et tema som vil gå dypere ned i kaninhullet.

Fremtiden er umulig å spå, men at det kommer endringer er helt sikkert. Derfor trenger du en strategi for å kunne være i forkant av disse endringene, eller ha tanker på hvordan man kan tilpasse seg en ny hverdag i rask endring.

Her kan du gå i dybden av søkemotoroptimalisering.

 

Lik og del, da blir vi glade lykkelige motiverte engasjerte

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.