Googleannonsering er for deg som ønsker å markedsføre nettsiden i Google sitt annonsenettverk. Det kan være greit å vite litt om mulighetene som finnes i Google Ads.
Kundereisen i en markedstrakt
Før vi går videre til mulighetene som finnes, så skal vi snakke litt om kundereisen. Grunnen til at en trakt brukes som metafor er at det er mange i toppen, og få i bunnen.
Utenfor trakten regner det mange kunder som aldri har hørt om deg.
Øverst i trakten befinner alle som har «sett deg», det har knapt registrert at du eksisterer.
Når folk har både sett deg, og blitt mer nysgjerrig, så er de lengre nede i trakten. Du har fanget oppmerksomheten og interessen.
Noen vil falle nederst i trakten og vil vurdere å kjøpe av deg, mens de som blir dine kunder renner ut i bunnen.
Det er lurt å vite hvor kunden er i prosessen.
- Til de som befinner seg over og utenfor trakten, og helt i toppen, så er det branding og merkevarebygging som gjelder.
- Til de som er i midten, handler det om informasjon, de vil lese artiklene dine, de søker testresultat og validering.
- Nederst i trakten finner du kunder som ønsker å kjøpe tjenestene du tilbyr, men de kan like gjerne kjøpe fra noen andre.
Her kan du lese mer i dybden av digital markedsføring, om du ønsker.
Mulighetene med annonsering i Google Nettverket
Annonsere i Google Søkeresultatene
Du kan opprette annonser i søkeresultatene. Disse vises til mennesker som søker etter innholdet du har. Det er med andre ord svært relevant i forhold til hva brukeren søker etter.
Intensjonen bak søket er viktig å tenke på når man skal annonsere. «Beste gressklipper» har en annen intensjon enn «rimelig robotklipper».

Annonsere i Displaynettverket
Displaynettverket er alle nettsider som viser annonser levert av Google. Det kan være alt fra din lokalavis, til din mest leste hobbyblogg.
Dette nettverket består av eksterne sider – og viser ofte relevante annonser. Som fiskestenger på en side om fiske og friluftsliv.
Displaynettverket støtter også bildeannonser og egner seg bedre til merkevarebygging, hvor målet er å få mange til å se ditt budskap/logo

Forskjellige mål og betalingsmåter
Du kan måle og betale på forskjellige måter. Dette gjør at man kan knytte mål, metode og betaling sammen.
- Visninger – Du velger du vil få flest mulig til å se budskapet ditt – Pris er da pr 1000 visninger.
- Klikk – Om du ønsker å få besøk til din nettside. CPC er måleenheten. Cost per Click.
- Kjøp – En pris pr salg. Da styrer du ikke antall klikk eller visninger, men Google vil forsøke å levere dine annonser til de mest relevante søkene. Slik at du får salg.
Nå ser du kanskje sammenhengen mellom merkevarebygging, interesse og kjøpsinteresse?
Hvor plasserer du deg selv og denne artikkelen?
Bud og auksjoner
Du kan for eksempel by 10 kroner for et klikk. Om den neste etter deg byr 8 kroner, så betaler du 8,01 for klikket.
Prisene varierer selvsagt fra bransje til bransje, og på konkurransen på nøkkelordene du målrettet deg mot.
Google bruker mer enn bare pris som måleenhet, for hvilken annonse som vises oftest.
Google verdsetter god kvalitet og relevans så høyt, at gode nettsider får flere visninger for en lavere pris enn en dårlig nettside. For eksempel om vi lagde en annonse for flyreiser, så ville det blitt dyre annonser på grunn av relevans.
Hvor mye bør du bruke på å annonsere i Goolge?
Du kan registrere deg hos Google Ads og prøve selv.
Da bestemmer du budsjettet selv, 50 kroner pr dag i 10 dager om du ønsker.
Bruk penger på en A/B-test
Du må ikke, men vi anbefaler å bruke 4000,- på en A/B-test. Det er en test hvor man kjører to varianter av en kampanje. A og B. Den som fungerer best – er den som brukes i kampanjen. På den måten kan du få et bedre sluttresultat.
Googleannonsering er spisset målretting
Annonsering hos Google er spesielt målrettet, da innstillingene er mange, du kan velge geografi, når på døgnet og hvilke søkeord kunden bruker, for å servere en variant av annonsen som har et skreddersydd budskap til mottakeren.
Når en kampanje lykkes, vil du kunne trimme den til å gå i pluss, slik at du trygt kan øke budsjettet til å nå flere.
Google-sertifisert rådgiver
Sertifiserte rådgivere står klar til å sette opp og aktivere din kampanje.
Ta kontakt i dag.
FAQ - Ofte stilte spørsmål
Når kan jeg starte?
I teorien i dag, men vi anbefaler å bruke et par uker å planlegge på. Da rekker vi å teste annonsene og sikre at alt er topp før annonsen går starter. Men må du i gang i dag, skal vi få deg i gang i dag.
Kan dere lage bannere og bilder?
Ja vi har dyktige grafiske designere som har lang erfaring med dette.
Hva kan jeg forvente av resultat?
Grovt regnet så kan du forvente 1000 klikk for 5000,- - men dette varierer veldig fra bransje til bransje og mellom forskjellige søkeord. Statistisk sett kan du forvente 30 salg - men igjen også avhengig av mål, bransje o.l. - dette er basert på "tommelfinger-regel-tall" - Det beste er å kontakte oss, slik at vi kan sjekke mer nøyaktig for deg.
Jeg trenger kanskje en bedre nettside først?
Vi kan lage egne optimaliserte kampanjesider om du vil, eller vi kan også optimalisere nettsiden din. Det er stor forskjell på en kampanje om 2% eller 5% kjøper noe - det har mer med nettsiden, enn annonsen å gjøre. Om nettsiden din ikke genererer kunder allerede, så bør det vurderes først.