slik skriver du illustrasjon header

Slik skriver du gode artikler som rangerer hos Goolge

En glitrende god artikkel skaper engasjement. Den tar leseren med på en reise, som fører til at man sitter igjen med ny kunnskap.

I dag skal du få et eksempel på en godt skrevet artikkel.

HVEM ER LESEREN DIN?

Det første du må tenke på er hvem du skriver til. Hva ligger i det?

  • Skal du selge noe?
  • Ønsker du å formidle kunnskap?
  • Er det et tema som kan være av nytte for leseren?


Jeg tenker at du driver din egen nettside, eller har ansvar for innhold på en eller flere nettsider. 

I dag ønsker jeg å gi det noen konkrete tips du kan bruke i hverdagen. 

HVA ØNSKER DU Å FORMIDLE?

Det du ønsker å formidle må ha et formål. Hva er mitt formål her?

Jeg opplever daglig å dele tips om artikler i kundemøter – det er et tema hvor mange spør om råd. 

Derfor ønsker jeg å formidle det jeg sier i kundemøter, skriftlig – på den måten kan jeg dele en lenke senere. 

Andre formål kan være:

  • Underholdning
  • Kunnskapdeling
  • Opplysende
  • Sammenlignende
  • Salgsfremmende

Hvor omfattende skal innholdet være?

Små korte innlegg, eller lange faglige og tunge artikler? Her skal dere få et tips, som ingen leter etter, men som alle har godt av å vite:

Lag hjørnesteinsartikler for å rangere, innhold for å styrke.

Det du leser nå, er det jeg kaller en «støtteartikkel». Vårt viktigste tema er søkemotoroptimalisering.

Siden om søkemotoroptimalisering, som jeg lenket til, er en «hjørnesteinsartikkel» – den er omfattende, innholdsrik og gir tilgang til all informasjonen du trenger. (2100 ord)

Denne artikkelen er mindre i omfang, men mer spisset tema – med lenker tilbake til hjørnesteinsartikkelen. (700 – 1500 ord bør holde, denne har ca 1285 ord)

Hjørnesteinartikkel og støttetekster
En tematisk hjørnesteinsartikkel, hvor du lenker flere kortere tekster til hjørnesteinen.

Slik bruker du overskrifter riktig i en artikkel

Overskriften er viktig. Unngå 1 ord og oppsummer hva siden handler om.

Her er noen tips til bruk av overskrifter.

  • Kun 1 stk – H1 overskrift på alle sider.
  • Bruk hierarki, H1, H2, H3 osv til H6, men unngå mer enn 3 nivå om du kan.
  • Del gjerne inn teksten med flere H2-overskrifter.
  • Om du kan inkludere tall i overskriften, så får den flere klikk.

 

10 tips til å skrive en god artikkel, vil trolig få flere klikk enn min overskrift. Men jeg skriver ikke for klikk, men for å gi deg gode råd.

Ingress og avsnitt

Det første avsnittet kalles en ingress og er en kortfattet intro til hva du ønsker å formidle. Det bør ikke overstige 3 linjer med tekst.

Når det gjelder setninger og avsnitt, så hold de korte.

Det er bedre å lese en tekst som består av flere korte elementer, og hyppige avsnitt.

Avsnittet nedenfor skal du få slippe å lese, bare se på det.

 

La oss se på dette forferdelige, overdrevne eksemplet av et langt avsnitt. Ikke bare kjeder du deg, av å se på det, men du tenker at det er lenge til du får en pause. Øynene dine blir overveldet av den store klumpen av tekst. Selv føler du at du må sitter her igjennom hele lunsjen din på jobb for å lese en lang komprimert avhandling som er helt meningsløs. Dette avsnittet bidrar ikke til innholdet i det hele tatt. Den eneste hensikten er å vise hvor vondt det kan være å lese en så stor bolk med tekst, som kanskje ikke tilfører noen verdi til leseren. Litt lengre avsnitt kan egne seg for bøker, men egner seg dårlig for skjerm. Skal vi stoppe nå?

Hva er enklest å lese? Korte hyppige setninger, eller lange tunge avsnitt?

Lenger ned på siden vil du lese mer om deling i sosiale medier. Over her kan du enkelt dele denne på twitter. 

Bruk av stikkord og nøkkelord som du vil, skal være synlig i søkemotorene

Denne artikkelen er ikke skrevet med tanke på søkemotoroptimalisering i det hele tatt. Men vår hjørnesteinartikkel har søkeresultat i tankene. Så hvordan gjør man det?

  • Ha hovednøkkelordet i overskriften
  • Få bakt inn det samme nøkkelordet i en underoverskrift.
  • Bruk nøkkelordet naturlig i ingressen.
  • Kom innom nøkkelordet og noen varianter i løpet av teksten.

Valg av riktig nøkkelord er viktig med tanke på søkevolum.

OBS! Ikke overdriv, det bør komme naturlig i teksten. Google slår ned på det som de kaller for «Keyword stuffing»

For en tekst som er en A4-side så holder det å referere til nøkkelordet 3-4 ganger, og ellers bruke varianter, synonymer og lignende.

Bryt opp teksten og skap luft

Et godt virkemiddel er å bryte opp teksten med elementer. I denne har jeg brukt kulepunkt 4 ganger allerede.

Andre måter å bryte opp teksten på er:

  • Bildebruk
  • Illustrasjoner
  • Sitater
  • Spørreundersøkelser
  • Call to action
  • Uthev teksten av og til

 

Det finnes selvsagt flere måter å bryte opp teksten på.

Dele artikler sosiale medier illustrasjon
Noen artikler egner seg godt for deling i sosiale medier - og kan bidra til å skape økt aktivitet på din nettside.

Noen tekster er ment for deling i sosiale medier

Det er ikke slik at alle tekster skal skrives for å bli funnet i søkemotorer. Noen tekster er så gode at de blir delt mer i sosiale medier. Eller lenket tilbake til.

Det er gjerne tekster med personlig karakter som kan bli delt, de som inneholder følelser. Selv om denne artikkelen er glimrende til å illustrere poenget, så er ikke det nok til at artikkelen får mange delinger.

Hvilke fordeler gir sosialt engasjement?

Artikler som deles, er med på å styrke merkevaren din, du bidrar til å lage innhold som engasjerer andre. Det er faktorer som gjør at din nettside vil få en sterkere anseelse og flere besøkende.

Nye personer som oppdager merkevaren din, er viktig i seg selv.

For å fullt ut forstå fordelen av sosialt engasjement, så må man også forstå litt hvordan Google sine algoritmer fungerer.

Disse algoritmene er en godt bevart hemmelighet. Miljøet som jobber med søkemotoroptimalisering hver dag, har avdekket ca 200 faktorer. Disse endrer seg også med jevne mellomrom.

Kort oppsummert kan man si at Google ønsker å levere kvalitet. Skapes det engasjement rundt din nettside, så er det et signal som kan tyde på kvalitet.

Når noen lenker tilbake til ditt innhold, så er det også et signal for kvalitet. Til sammen er det mange små signaler som er med å bygge en faktor som kalles «domeneautoritet»

– jo flere lenker, engasjement og anseelse din nettside har, jo høyere autoritet.

Vedlikehold og oppdater tekstene jevnlig

I dag har jeg korrigert på 3-4 sider her. Justert en setning. Endret litt på plassering av bilder. Det er en viktig oppgave.

Innhold blir utdatert, for å holde innholdet aktuelt, så er det lurt å legge til seg vaner for å se over.

Plutselig har du skrevet en ny artikkel, og det kan være at nye lenker på gamle sider er nyttig.

Hvordan skal du få teksten til å rangere hos Google?

Det er et kapittel i seg selv, og kanskje en ide til min neste artikkel? Fundamentet legger du selv i måten du skriver innholdet på. En god tekst, er halve jobben.

Selv om du skriver gode tekster så er ikke det nok, men du har lagt et viktig grunnlag som gjør at akkurat din artikkel har en lettere veg til toppen. 

Et godt gratis tips er at navngi bilder på en god måte.

For eksempel:

IMG_7511.JPG – er et bilde fra storgata i Molde. Om jeg drev med målrettet lokal SEO i Molde. Så gir dette bildenavnet ingen informasjon til Google om det.

Storgata-molde-sommer-jazzfestival.jpg er beskrivende og vil være med å løfte riktig søkeord med tanke på et geografisk nøkkelord.

Bruk også «Alt-tekst» – i de fleste systemer har du mulighet til å sette inn en bildebeskrivelse. 

Da har du gjort ditt for at teksten skal komme så høyt som mulig. Om det ikke er nok – så kan det være lurt å spørre en SEO-ekspert om råd.

Ofte Stilte Spørsmål

Hvor ofte må man oppdatere eksisterende tekster?

Det er opp til deg. Jeg går igjennom ca 1 gang pr uke. For de fleste vil 1 gang pr måned være nok.

Hvor ofte bør jeg publisere?

Det har heller ingen fasit, og du MÅ ikke ha mye innhold på din nettside. Men innhold skaper trafikk, så om du ønsker å skrive, så bør du ha ambisjoner om å få ut noe ca 1 gang pr uke. Evt jevnt på et fast tidspunkt.

Artikkelen min blir ikke delt i sosiale medier, hva gjør jeg feil?

Det kan være vanskelig å dele den? Vi har knapper for å gjøre det enklere. Det kan være at innholdet ikke er noe man automatisk blir entusiastisk av. Kjenn litt på det selv om du har en lyst til å dele denne? Vi blir veldig glad for det selvsagt. Men vi vet også at tekniske eller fagartikler ikke blir delt like ofte. Følelser skaper engasjement. Det er lite av det her...

Jeg blir ikke funnet på nøkkelordet i det hele tatt

Det kan være at du ikke har fått indeksert nettsiden din. Registrer deg hos Google Search Console og send inn nettadressen der. Om du fortsatt ikke finner den, så ta kontakt. Vi kan finne ut av det.

Jeg sliter med å skrive innhold selv.

Det er tidkrevende å skrive artikler. Vi har innholdsprodusenter, om du ønsker å sette bort jobben. Du kan også skrive "kladder" og vi kan føre inn. Det er mange muligheter.

Frode Heimen

Frode Heimen

Daglig leder, EKH Grafisk AS.
Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 91 59 80
frode@ekh.no

Lik og del, da blir vi

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.