SEO Introduksjon
- Før du begynner

SEO introduksjon - Velkommen

SEO er et fantastisk spennende fag som gir deg stor gevinst.

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization – Eller søkemotoroptimalisering på norsk. 

Mitt navn er Frode Heimen, jeg jobber i det daglige som SEO Ekspert og rådgiver for Adseo AS på Fornebu.  Jeg bor og har kontor i Molde. Alt som skrives her står for min egen regning. 

Da SEO, nettsider, digital markedsføring, servere og webutvikling har vært både jobb, hobby og lidenskap siden 1997, så har jeg et behov for å ha en «lekeplass» hvor jeg kan øve på mitt fag, og samtidig drive litt opplysningsarbeid. 

Forhåpentligvis lærer du noe nytt og får glede av innholdet på siden. Kontakt/følg meg gjerne på LinkedIn, da jeg aktivt legger ut innhold der også. 

Obs! Jeg forsøker å unngå bransjesjargong, men kan inkludere det i parentes her og der. Da blir du kjent med stammespråket også.  

Her kan du lære mer om: 

 
På toppen av alle sider er det informasjon om estimert lesetid, hvem som har skrevet innholdet og hvor mange ord det er i teksten. Alle er mellom ca 1000 – 2200 ord. 

Hvem er siden for?

Innholdet her er målrettet mot nettredaktører, gründere og beslutningstagere som ønsker å lære mer om SEO uten at vi går helt ned i maskinrommet og detaljene. Kanskje driver du noen nettsider, og begynner å bli nysgjerrig på hva som skjuler seg i SEO-jungelen. 

Det første jeg vil si er at dette er et svært bredt fag, med mange muligheter. Begrensningene ligger alltid på budsjettet – og hvor mye du er villig til å bruke. Derfor er god dialog svært viktig – for å finne hva som fungerer for deg, både resultatmessig og prismessig. 

Noen advarsler må også deles ut

Det er også noen advarsler, som det er greit at du kjenner til. La oss hoppe rett på. 

Vår bransje finnes det to uttrykk som heter White Hat SEO og Black Hat SEO. 

Forskjellen på disse to er teknikkene og metodene som brukes. Hvit SEO følger best practice, retningslinjer og holder seg til spillereglene. Mens den sorte hatten handler om manipulering og utnyttelser av svakheter algoritmene for å fremstille en nettside som bedre enn den er. 

Som sluttkunde, så kan det være vanskelig og komplett umulig å vite forskjell. Så da kan man starte med ett råd: 

Kjøp aldri lenker i volum og bulk. Da er det fort game over, i stedet for game on. 

Google algoritmene oppdateres flere ganger i året. 

Google etterstreber kvalitet, og fremskritt. De vil servere det beste innholdet, rett og slett fordi det er enkleste måten å holde konkurransen unna. 

Dette er også et signal til oss, om at vi må levere gode nettsider, med godt innhold. 

Dagens nettsider må være levende, oppdateres og holdes på topp ytelse og holdes sikker for å kunne delta i konkurransen om synlighet. 

Skal du lykkes på nett i dag, så må du planlegge for kontinuerlig vedlikehold. 

Google har over 94 % markedsandel i Norge i dag. Derfor handler mye av søkemotoroptimalisering om Google og deres retningslinjer. Selv om faget heter søkemotoroptimalisering, så er det ikke søkemotoren vi optimaliserer. Det klarer Google fint selv. 

Det vi gjør er å forbedre innhold og kvalitet på nettsiden. Vi er webutviklere og innholdsprodusenter som er overdrevet opptatt av synlighet på nett. 

Derfor er SEO viktig, allerede i planleggingen

Google opererer med over 200 kjente faktorer for å avgjøre sin rangeringsmekanisme. Det er ikke alt som man kan gjøre noe med.

Heldigvis handler en god del  om kvalitet i innhold, tekster, det tekniske og strukturer. DET kan man gjøre noe med. (Og det gjør vi…hele tiden) 

Når du skal bruke tid på SEO – så er det kjedelig at vi må starte med jobben noen burde ha gjort når du laget nettsiden. 

Se på disse to navigasjonseksemplene

A:
Navigasjon med lite informasjon som - Innsikt - Bransjer - Tjenester - Karriere

B:
Navigasjon nyttig - Beskriver tjenesten eks.

A: er hentet fra et av landets største selskaper. Hva de driver med er ikke mulig å lese ut fra navigasjonen. 

B: Her klarer du allerede i navigasjonen klare å forstå hva siden selger. 

Alternativ A er mest vanlig, B er mest nyttig. 

ADVARSEL (igjen..): FØR DU LØPER OG ENDRER STRUKTUREN DIN!

Når du gjør endringer i strukturen er det svært viktig å ivareta eksisterende trafikk. Endringer av lenker (url) uten å sette på videresendinger (301 redirects) er også en svært vanlig feil! 

Snakk med en SEO Rådgiver FØR du begynner å endre. Det er når vi må rydde opp, at det tar tid og penger. 

Ved å gjøre ting riktig fra starten av, så vil du kunne tiltrekke deg mer trafikk tidligere – og vi kan fort snakke 10-gangen eller mer. 

SEO-analyser egner seg godt i planleggingsfasene av både nettsider og nye forretningsideer. Det gir en ny nyttig innsikt – og verd det. 

SEO er tidkrevende og komplekst

Det er sjelden raske veger til suksess i denne verden. Ofte kan man få til noe resultat i starten – ved å plukke lavthengende frukter. Deretter kan du oppleve en lang periode hvor det tilsynelatende ikke skjer noe.  Du kan se flere ekte grafer på analysesiden

Graf som viser 3 SEO-faser - rask seier - lang flat periode - suksess
Graf som viser trafikkprognose for en av våre kunder

Over er et eksempel fra en kunde som har økt trafikken sin i perioden september 2021 – November 2021.

  1. Vi plukker tak i de mulighetene som er nær ved å skape resultat allerede. Jobber gjerne med nøkkelord som allerede er nær toppen. Dette skaper raskt noe resultat. Kunden fikk en økning på 72.9 % på 1 uke.
  2. «Vi gjør tilsynelatende ingenting»-fasen. Trafikken til nettsiden øker ikke. Det som skjer her er at søkeord sakte men sikkert beveger seg fra #72 i Google-resultatet (SERP) til #12. Om du er utenfor topp 10, så spiller det nesten ingen rolle om du er #15 eller #85 – forskjellen er forsvinnende liten – rundt 0.
  3. Endelig – ett eller flere søkeord har nå beveget seg  inn på topp 5. Og kunden fikk en økning i trafikken på 36 % fra uken før. Total trafikkfremgang på 151,2 % fra starten av.

Grafene ser ikke alltid slik ut. Av og til får vi en J – fordi større endringer vil senke trafikken en stund, før det kommer tilbake og går forbi. I eksemplet over er det snakk om 3 måneder. Noen ganger ser den slik ut, men over 6 eller 12 måneder. Dette avhenger av konkurransesituasjonen.

Du kunne spart mye penger, fått bedre resultater, og jobben til en SEO-ekspert vil være enklere om man fikk gå inn i prosjektet tidligere i stedet for å rydde opp etter mange år.

Ikke nøl med å ta kontakt – det kan være de mest lønnsomme minuttene du bruker i dag.

Tid og tidsbruk – grovt eksempel

Vi kan jobbe mot ett eller få søkeord på en eller få sider, og vi kan jobbe med komplekse sider med hundrevis av sider eller tusenvis av produkter – derfor er spennet svært stort.

Noen nettsider krever få endringer, andre må bygges helt om. Vi har også levert nye nettsider på helt nytt domene. 

Ikke vær blyg på en god analyse. La oss bruke en dag eller to på å grave og lete. Det gir deg og oss et helt annet innblikk i situasjonen – og legger grunnlaget for en bedre suksess for alt som kommer etter. 

1-2 timer pr side i året for revisjon, oppdatering, fintuning av informasjonen som sendes til Google (metadata) og oppdatering av tekster. 

Halvtime til en time med analyse pr uke.  

Tid til statusmøter. 

Tid til produksjon av tekster, både oppdatering av eksisterende og nye. 

Med en nettside som har 50 sider, kommer du fort opp på 16 timer pr måned. Eller omtrent som en deltidsansatt i en fysisk butikk (som blir den beste selgeren du har) 

Jeg har kunder som har booket 2 timer pr måned – Da må fokuset være spisset.

Oppdraget bør gå over minst 6 måneder, helst 12 måneder, så kan du leve på resultatene ei stund. Aller helst bør det være et løpende oppdrag. Da verden endrer seg raskt og vi ser konkurrenter som beveger seg raskt i de fleste bransjer. 

Du bør være forberedt på å lage ny nettside

Vi bryter rundt på innhold, omorganiserer og restrukturerer, men det skjer at vi også anbefaler at du må ha noe helt nytt. Det er mange årsaker til det – men stort sett er det fordi huset er pill råttent, og klart for å kondemneres. 
 
Har du kjøpt mange lenker? I så fall kan du ha ødelagt domenet ditt helt. Du kan ha eldre og totalt utdaterte systemer, som er en fare for sikkerheten – hvor selv de aller beste SEO ekspertene ikke har mulighet til å skaffe resultater. 
 
Vi skal ikke gå i dybden på det, og du får beskjed svært tidlig om det må til. (Vi tar ikke oppdraget med å holde fest i falleferdige lokaler) 
 
Dette får holde som en intro til SEO, så kan du lese mer om søkemotoroptimalisering eller velge et annet tema fra menyen.