Nettøkonomi for ikke-webguruer
[Med kalkulator] – Mange vurderer kvaliteten ut fra en nettside basert på utseendet. Designutkastet er ofte det første man vurderer.
I dag skal vi se mer bak mekanismene og bli kjent med personligheten til nettsidene. Du kan også leke med en kalkulator for å forstå bedre.
Hva påvirker resultatet på din nettside?
Her refererer jeg numerisk til punktene som kommer i kalkulatoren.
1. Antall besøkende
Antall besøkende kan endres ved hjelp av digital markedsføring, tradisjonell markedsføring, aktiviteter i sosiale medier og ved å få flere til å finne deg i søk med søkemotoroptimalisering.
I kalkulatoren har jeg beregnet at alle nye besøkende kommer fra googleannonser – for enkelthetens skyld.
Pris pr klikk er satt til 5 kroner. Det er et estimert snitt – prisen kan være høyere for enkelte og lavere for andre. Det hele avhenger av konkurransen.
Du kan justere antall nye besøkende i %-vis økning på punkt 5 i kalkulatoren.
2. Hvor stor prosent kjøper noe?
Om du vet svaret, så setter du den verdien her. Har du over 7 % så er du trolig kvalifisert til å hjelpe andre. Om du ikke vet svaret på denne, så er det trolig lavere enn 2 %.
Hvordan påvirkes dette tallet?
Andelen som kjøper noe kalles for konverteringsprosent. Det trenger ikke være salg, men også registreringer. Det er primært 3 måter dette tallet forbedres.
- Gjennom å nå et riktigere publikum. Slik at det du tilbyr er mer relevant.
- Gjennom å forbedre nettsiden – slik at den er mer brukervennlig og optimalisert for kjøp.
- Skru prisen så lavt at man ikke kan motstå tilbudet. (Ikke anbefalt)
Krever enten bedre kampanjer (tiltrekke riktig kunde) og/eller forbedre nettsiden til å bli mer selgende.
Tips: Lar du alt være uendret, bortsett fra punkt 6 i kallkulatoren – Økt kjøpsprosent – så kan du se, på siste linje, hvor mye du kan bruke på å forbedre nettsiden til å nå det målet.
3. Gjennomsnittlig ordreverdi
Ja nettsiden din kan bli en flinkere selger. Om du ser på store nettbutikker i dag, så har de alltid visning av oppsalgsprodukter, tilbehør og «andre kjøpte også…»
– Dette er med på å øke gjennomsnittlig ordreverdi.
Andre måter er endring av forretningsmodell, slik at man kan lykkes med å få mer betalt for tjenesten. Det kan være mer krevende.
Eller at kampanjene retter seg mot kunder, som er villige til å kjøpe dyrere produkter.
I punkt 7 på kalkulatoren kan du øke ordreverdien i %.
4. Fortjeneste i %
Her setter du inn din fortjeneste. Også denne kan endres, med å fokusere mer på produkter med høyere fortjenester, eller tilbehørsprodukter som øker fortjenesten.
Jeg har ikke tatt med justering av fortjeneste i kalkulatoren. Så her setter du dagens fortjeneste – så tar vi utgangspunkt i at den er lik.
5. Bedring i % – antall besøkende
Her skal du justere for økt antall besøkende prosentvis.
Det er mange måter å forbedre inntjening på som ikke inkluderer flere besøk.
Tips: Om du ikke endrer antall besøkende, men øker andel som kjøper noe (punkt 6) så ser du på siste linje den verdien du kan tillate deg å bruke for å forbedre dagens nettside til økt konvertering.
Siste linje i kalkulatoren beregner om det er lønnsomt å hente flere kunder. Ny fortjeneste minus Gammel fortjeneste, minus annonsekostnader.
Så om annonsekostnadene er 0, så tilsier dette feltet verdien av endringen i % besøkende over 1 år.
6. Endre kjøpsprosent
Her har jeg satt en maks grense på 8 % – man kan få mer i helt spesielle bransjer.
Ligger du i nedre del i dag (opptil 2 %) så er det ikke urealistisk at man kan doble konverteringsraten. Er du over 2 til 2,5 % i dag, så kan du øke med 1 til 2 %-poeng.
Over det så kan det blir en større jobb/mer krevende.
Kalkulasjoner
Resten av feltene er kalkulasjoner. Enkelte kan komme ut i minus. Det er ikke unaturlig.
For eksempel om du har lav snitt ordre og lav fortjeneste, kan digital markedsføring komme i minus isolert sett. Det betyr ikke at kampanjen er ulønnsom – antall visninger er merkevarebygging og har en egenverdi.
Det kan være andre tiltak som da er mer lønnsomme, som å forbedre nettsiden for eksempel.
Men la oss hoppe til kalkulatoren nå.
Superkalkulatoren
Oppsummering
Målet med denne kalkulatoren er å vise deg sammenhengen mellom det å bli funnet, med hvor mange som kjøper.
Hva har det å si for din økonomi?
Hvor mye kan du investere for å nå målet?
Utseende på nettsiden er ikke alltid det viktigste. Craiglist som er i lenken foran her, omsetter for 1 milliard dollar i året.
Du må tenke på hvordan webutvikleren eller byrået, har tenkt å forbedre disse tallene.
Kalkulatoren gir deg en følesle av hvor mye du bør investere, for å lykkes også.
Fortjenesten i siste linje er verdiøkningen på ett år. Om du vil bruke 3 måneder på å finansiere det, eller 3 år er opp til deg. Men da vet du hvilke tall du kan ha i ditt budsjett.
Hva er verdien av nettsiden?
Denne kalkulatoren er ment for å vise hva du får igjen med å:
- Øke antall besøkende
- Øke konverteringsprosenten
- Øke ordreverdien
- Bruke webutviklere med økonomisk fokus og driv.